Hoe assisteert Anywr Netherlands uw buitenlandse employees?

Gefeliciteerd, u heeft een nieuwe employee aangenomen en u verwacht veel van haar. Het enige is dat Meryem uit Turkije komt. U weet niet hoe u haar het beste kunt helpen en heeft Anywr Netherlands gevraagd om haar te assisteren.

Stap 0

Welke assistentie?

In Meryem’s situatie komen we overeen dat we haar begeleiden met haar immigration procedure, het welcome programme en 3 Settle Blocks voor housing en settling in.


Stap 1

De juiste immigration procedure

Gebaseerd op uw informatie adviseren wij over de beste immigration procedure. In dit geval is de Kennismigrantenregeling van toepassing. Uw bedrijf is een erkend referent bij de IND. Bovendien voldoet Meryems overeengekomen salaris aan de eisen voor deze regeling

Anywr Netherlands neem contact op met Meryem via onze portal, MyMove. Daar vindt zij alle relevante informatie over de Kennismigrantenprocedure. Daarnaast is dit de veilige omgeving waar Meryem instructies vindt en de benodigde documenten kan uploaden.


Stap 2

Intake meeting voor haar relocation assistance

Zodra we weten wanneer Meryem naar Nederland zal komen heeft één van onze relocation coordinators een video intake meeting met haar. Doel is om haar verwachtingen en mogelijke zorgen te achterhalen. Samen met Meryem stellen we een relocation plan op en bespreken we wat ze in Nederland kan verwachten. We bepalen we hoe en wanneer we haar het beste kunnen assisteren.

Het vinden van een huis is het belangrijkste gespreksonderwerp in de meeting die we hebben, zoals in de meeste intake meetings. De huurmarkt in Nederland is behoorlijk lastig, daarom is het belangrijk om budget, eisen en wensen te bespreken. Meryem komt alleen naar Nederland en wil graag een appartement met 2 slaapkamers in Amsterdam huren. Ze heeft een huurbudget van 1500 euro. 

Onze relocation coordinator bespreekt de locale situatie in Amsterdam. Voor een appartement zoals Meryem dat zou willen is een (veell) hoger huurbudget nodig! Huiseigenaren verwachten een salarisniveau van 3-4 keer de maandhuur. Dit is niet haalbaar voor Meryem.

De relocation coordinator wil er alles aan doen mom Meryem zo snel mogelijk aan een goed huis te helpen. Hoe meer flexibiliteit hoe beter dat zal lukken dus we gaan op zoek naar alternatieven. 

In Den Haag en Rotterdam liggen de huurprijzen wat lager dan in Amsterdam maar ook daar zal Meryem via een makelaar geen 3 kamer appartement kunnen huren voor 1500 euro.

We kunnen Meryem assisteren door haar uit te leggen hoe ze wel aan een woning komt. Meryem zal zich moeten registreren op een aantal sites en veel (financiële) achtergrond moeten verstrekken. Dit proces zal hoogstwaarschijnlijk langer duren dan 1 maand. Als ze een mooi aanbod heeft kunnen wij weer instappen. We kunnen haar helpen met het uitbrengen van een bod, de onderhandelingen, we kunnen het contract controleren. Daarnaast kunnen we de move in coordineren en assisteren bij het aansluiten van de nutsvoorzieningen. 

Meryem is wel wat teleurgesteld over de huizenmarkt in Nederland. Ze voelt zich wel goed ondersteund, samen zullen we de beste oplossing vinden! 

Uiteindelijk krijgt Meryem een housing allowance, waardoor het zoekproces met een makelaar gemakkelijker wordt.

Soms is het goed als HR of global mobility manager om zo’n intake meeting bij te wonen. U zult uw nieuwe medewerker beter leren kennen en hem/haar daardoor ook beter kunnen begeleiden.


Stap 3

Veel info op onze portal

De intake meeting is vooral gericht op Meryems nieuwe huis in Nederland. Andere belangrijke info delen we van onze portal MyMove. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het registratie proces (inclusief de coordinatie van de afspraak), het openen van een bankrekening, het medische systeem in Nederland.  


Stap 4

Het beste huis vinden

Naar aanleiding van Meryems bijgestelde budget, eisen en wensen gaat onze relocation coordinator op zoek naar het beste huis. We stellen opties voor via MyMove, en vragen Meryems feedback. Meryem kan ook aanbod dat zij zelf vond in de portal uploaden, zodat wij kunnen onderzoeken of het huis nog beschikbaar is. We coordineren alle bezichtigingen en bieden onze persoonlijke begeleiding aan bij de eerste drie. Meryem laat ons na de tweede bezichtiging in Rotterdam al weten dat ze heel blij is met een huis en een bod wil uitbrengen. Wij bereiden het document voor waarmee we namens haar mogen handelen en starten met de onderhandelingen. We zijn allemaal supergelukkig als de makelaar ons vertelt dat Meryem het huis kan aanhuren!


Stap 5

Coordination of move in

Meryem woonde in een tijdelijk appartement tijdens haar huizenzoektocht.  Haar vaste onderkomen is klaar voor haar per de eerste van de komende maand. Anywr Netherlands coordineert de move in datum en informeert Meryem over de vereiste betalingen. Meryem vindt het prettig als we meegaan tijdens de move in, wat we natuurlijk graag doen. Na de move in inspection ontvangt zij een duidelijk inspectierapport, waarin de staat van het huis omschreven staat. 


Stap 6

Settling in

Meryem kan nu echt starten met haar leven in Nederland. Wij zorgen ervoor dat de laatste praktische zaken worden opgelost. Veel plezier in Rotterdam Meryem! 


Meer info

Wilt u weten wat Anywr Netherlands voor uw bedrijf en uw medewerkers kan betekenen?

Scroll naar boven